Break dance ın doğuşu;
1970'lerin baslari...New York Gettolarinda "Black Spades" adinda bir cete. Butun sehir degisik ceteler tarafindan ele gecirilmis durumda. Issizlik, siddet ve uyusturucular hayata hakim. Her semt neredeyse bir buyuk cetenin kontrolunde. Black Spades'in de her semtte uyeleri bulunmakta ve Bronx'un hakimi onlar. Grubun o zaman ki lideri simdi hepimizin tanidigi "Afrika Bambaata". Cete uyesi olan gencler bir semtten otekine zor gidebiliyorlar ve birbirlerini vuruyorlar. Bambaata, iki yakin arkadasinin olumunden sonra, 1974 senesinde iste boyle bir ortamda kuruyor siddet karsiti Zulu Nation organizasyonunu. Televizyonda gordugu Afrikali Zulu Savascilarindan etkilendiginden olacak ki kurdugu organizasyona Zulu Nation ismini veriyor. Kendi semtindeki ceteleri ve sonra tum New York'ta ki ceteleri baristirmak icin Zulu Nation'cular her hafta sonu Block Party'leri (acik hava partileri ) hazirlamaya basliyorlar. 'Master of Records' lakabini tasiyan Bambaata ve arkadasi "Dj Jazzy Jay" o zamanlar yalnizca breakbeats'ler olmadığı için yalnızca funk plakları çalıyorlardı... İşte break dansın doğuşu böyle...

Dünyada ‘Break Dance’ın doğuşuna dair birden fazla öykü dolaşmaktaortalıkta. Afrika Bambaata’nın Newyork’da sokak kavgalarına son vermek,gençler arasında çıkan sorunlara barışçıl bir çözüm bulmak amacıyla breakdance’ı ortaya çıkardığını söyleyenlere karşılık, Los Angeles'danSugarpop’un bu dansı ortaya ilk kez çıkardığını söyleyenlerde bulunuyor.Ortaya çıkış şekli nasıl olursa olsun, break dans’ın en büyük özelliğinin,onun fiziğe, çevikliğe ve akrobasiye dayanan bir sokak dansı olarak,rakiplerin aynı anda karşı karşıya gelerek tüm hünerlerini kapışma yoluylaortaya koyarak çıkabilecek kavgalara son vermesi olduğunu rahatlıklasöyleyebiliriz.
Bugün, birkaç yıl gibi çok kısa bir süre içinde Türkiye’nin dört biryanında çalışmalarını sürdüren pek çok grubunun ortaya çıkması, hiphopkültürünün en temel unsurlarından biri olan break dance’ının önlenemezyükselişini açıkça göstermektedir. Üstelik, özelikle Avrupa’da resmen devleteliyle desteklenmesine karşın, ülkemizde devletin kolluk kuvvetlerinden,radikal siyasi akımların alt temsilcilerine, nihayetinde eğitimsiz halkıngenelinin tüm engellemelerine rağmen break dance, gençler arasında büyük birhızla yayılarak yurdun dört bir yanında mahallelere kadar girmiştir. Buyayılmada, elden ele dolaşan video kasetleri, hiphop partileri, breakdance’ın estetik görünümü ve en önemlisi de gençlerin pek çok temelihtiyacını karşılıyor olması çok etkili olmuştur.
Break dance aracılığıyla günümüz gençliği pek çok temel ihtiyaçlarınıkarşılamaktadır: bulunduğu baskıcı çevreden kopup yeni bir arkadaş grubunaüye olma, kendisini geliştirme, ifade etme, çevresine kabul ettirme, vebiriken enerjilerini bu güç, çeviklik gerektiren bu sportif dansaracılığıyla açığa çıkarma....
Buna karşılık, daha çok alt ve orta sınıfa mensup ailelerin çocukları olanbreaker’ları bekleyen pek çok temel sorun bulunmaktadır. Bu temelsorunlardan biri, çalışabilecekleri yeterli alanların bulunmaması.Avrupa’da ve Amerika’da toplumun sosyal ve kültürel gelişmişliği nedeniyle,gençlerin çalışabilmeleri için pek çok kurumların kurulmasına, sosyal,kültürel ve sportif alanların açılmasına karşılık, Türkiye’deçalışabilecekleri kapalı bir alanı bulunmayan ve bu nedenle dışarıda, sokakortalarında çalışmak zorunda kalan gençlerin mekan sorunu çözülmesi gerekenen temel sorunlardan biridir. Belki de en büyük temel sorunlardan biride,Türk toplumunun kendilerine karşı gösterdikleri yoğun baskı ve dışlamışlık.Temel bir sorun olan mekan sorunu, yaz kış demeden dışarılarda bulunabilecekiyi veya kötü alanlarla kendileri için çözülebilecek bir sorun olmasınakarşın, ailelerinin ve toplumun kendilerine karşı gösterdiği baskı, şiddetve aşağılanma önlerinde bir duvar gibi duran daha büyük bir sorundur. Busorun aşıldığında ise, break dance’ın bir sel gibi akmasını durdurabilecekhiçbir güç kalmayacaktır önünde.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder